LOADING
Wo. 7 december 2022 – 20:00
Julija Hartig
presenteert in de Uilenburgersjoel:
07/12

The End of Time - Messiaen

Uitwisselingsprogramma van Splendor (Amsterdam) en Svilara (Novi Sad, Servië, Culturele Hoofdstad van Europa 2022)

Olivier Messiaen: Quartet for the End of Time
Uitwisselingsprogramma van Splendor (Amsterdam) en Svilara (Novi Sad, Servië, Culturele Hoofdstad van Europa 2022)

Julija: 'In het kader van mijn wens om mijn twee thuissteden Novi Sad en Amsterdam met elkaar te verbinden, heb ik het grote voorrecht je uit te nodigen voor dit voor mij zeer speciale concert. De missie van Violeta Djerkovic (directeur van Svilara) en mij is een uitwisselingsprogramma van Splendor en Svilara tot stand te brengen. Dit zeker ook in het licht van van het feit dat mijn geboorteplaats Novi Sad (Servië) dit jaar Culturele Hoofdstad van Europa is en een jaar van culturele wervelwind doormaakt.

Svilara in Novi Sad is een oude zijdefabriek en is een van de acht culturele centra op aantrekkelijke locaties in de stad die zijn gecreeerd en aangepast voor dit culturele jaar. Svilara heeft hun eigen programma-autonomie en ze streven ernaar authentiek te zijn, en hun culturele en artistieke inhoud voor iedereen toegankelijk te maken. Ons doel is om het Splendorconcept en zijn muzikanten, die bekend staan om hun unieke en spontane manieren van programmeren, experimenteren en communiceren met het publiek, te vertalen naar een vorm van inspiratie voor Svilara om een soortgelijke gemeenschap van muzikanten en publiek op te zetten in Novi Sad.

We speelden er het 'Quartet for the End of Time' van Olivier Messiaen op 18 juni, als onderdeel van het NEO-festival in het Fortress of Peace-programmaboog van Novi Sad Culturele Hoofdstad van Europa 2022. Nu spelen we dit monolithische stuk graag in Amsterdam, in de Uilenburgersjoel.'

Olivier Messiaen (1908-1992):
Quatuor pour la fin du temps / Quartet for the End of Time, voor klarinet, viool, cello en piano
I Crystal liturgy -
II Vocalise, for the Angel who announces the end of time
III Abyss of birds
IV Interlude
V Praise to the eternity of Jesus
VI Dance of fury, for the seven trumpets
VII Tangle of rainbows, for the Angel who announces the end of time
VIII Praise to the immortality of Jesus

Shinnosuke Inugai (piano),
Aleksandar Tasić (klarinet),
Julija Hartig (viool),
Marko Miletić (cello)

Lees hier een artikel in Trouw over Quatuor pour la fin du temps van Olivier Messiaen.

About the Quartet for the End of Time:
Messiaen wrote this monumental piece for the instruments and players available to him in the camp Görlitz (clarinet, violin, cello, and piano) where he was a prisoner of war. This unconventional combination presented some challenges in tonal blend. He brilliantly overcame them by grouping them in more conventional chamber-music settings: clarinet, cello, and piano; violin and piano; violin, cello, and piano adding the the three movements that referenced passages from his earlier works.

The serene “Louange à l’éternité de Jésus” (“Praise to the Eternity of Jesus”) for cello and piano was roughly based on a part of Fête des belles eaux (Celebration of the Beautiful Waters), a piece for six ondes martenots, while the roots of “Louange à l’immortalité de Jésus” (“Praise to the Immortality of Jesus”) were also in the 1930 organ piece Diptyque. The otherworldly “Abîme des oiseaux” (“Abyss of the Birds”) was composed for clarinetist Henri Akoka before the two were transported to Görlitz. Once Messiaen was given access to a piano, he began composing the remaining five movements. Each movement relates to the apocalyptic Book of Revelation, vividly depicted in The Cloisters Apocalypse, an illuminated manuscript from around 1330. The quartet’s fury unfolds in whirling rhythms, but alongside them a vision of eternity sings beautifully in passages of ethereal calm.

“When I arrived at the camp, I was stripped of all my clothes, like all the prisoners,” Messiaen said. “But naked as I was, I clung fiercely to a little bag of miniature scores that served as consolation when I suffered. The Germans considered me to be completely harmless, and since they still loved music, not only did they allow me to keep my scores, but an officer also gave me pencils, erasers, and some music paper.” And so he began to compose. The first performance was on the evening of January 15, 1941, in a freezing cold barack of the camp Gorlitz. For many in attendance it was the first time they heard chamber music of any kind. “Never had I been listened to with so much attention and understanding,” Messiaen recalled.

LET OP: Dit concert vindt plaats in de Uilenburgersjoel – Nieuwe Uilenburgerstraat 91

Ook lid worden?

Ruim 60 concerten per jaar voor € 9.99 per maand.

En ben je onder de 30 jaar? Dan betaal je maar € 4.99.

Steun Splendor!