presenteert:
***AFGELAST*** IF IT'S NOT GOD, AT LEAST MAN
“Dankzij de absolute liefde kan de mens, als hij geen God is, tenminste mens zijn.” (F. G. Lorca)Helaas is dit concert afgelast wegens een blessure bij een van de musici.
Kaartkopers krijgen bericht.
De reis begint bij de oorsprong van de zuiver christelijke en liturgische muziek, die een wereld beschrijft waarin de mens deel uitmaakt van een samenleving die een godheid aanbidt die “alles” vertegenwoordigt (zijn schepper en reden van bestaan) en die diepe betekenis geeft aan zijn leven. De weerspiegeling van dit artistieke idee komt tot uiting in het 1e, 2e en 4e deel van David Maslanka’s Recitation Book (oorspronkelijk stuk voor saxofoonkwartet, gebaseerd op koralen van Bach en gregoriaanse gezangen). Na deze sacrale stukken komt het moment dat de breuk met God vertelt, muzikaal weergegeven in het vijfde deel: Durch Adams Fall, dat het moment symboliseert waarop de mens verbannen wordt naar de aarde en sterfelijk wordt.
In het vervolg van de reis begint de mens deze goddelijke last van zich af te werpen en richt hij zich meer op wat er binnenin hemzelf en om hem heen gebeurt. Dit brengt ook onrust en wanhoop met zich mee. Want nu de mens niet langer beschermd is door een God, is hij zelf volledig eigenaar van zijn beslissingen. Dit gevoel van wanhoop wordt op hartverscheurende wijze verklankt in Carlo Gesualdo’s madrigaal Eccò morirò dunque (gecomponeerd direct nadat Gesualdo zijn vrouw met een minnaar betrapte en hen vervolgens vermoordde).
De muziek blijft zich ontwikkelen wanneer een moment van herinnering aan de goddelijke periode naar boven komt. Het stuk dat dit moment representeert, is het tweede deel van Glazunovs saxofoonkwartet Canzona variée. Muzikaal laat dit een evolutie horen van Russisch-orthodox gezang, via verschillende ‘vermenselijkings’-stadia naar een ‘scherzo’ van wereldse aard.
Daarna leidt de reis naar de romantiek. De mensheid kan extreem wreed en meedogenloos zijn, maar ook teder en vol liefde, zoals te horen is in Songs Without Words van Fanny Mendelssohn (oorspronkelijk voor piano en door het Kwartet zelf gearrangeerd voor saxofoonkwartet).
Daarna gaan we over op folkloristische muziek die het moment vertegenwoordigt waarop de mensheid zich trots en diep verbonden voelt met de cultuur die zij zelf heeft gecreëerd. Dit komt tot uiting in het stuk Sólo el misterio van de jonge Spaanse componist Joan Pérez-Villegas. Dit stuk is niet alleen bijzonder vanwege het folkloristische aspect, maar ook omdat het een mens vereert. Net zoals Maslanka God eerde door Bach-stukken, betuigt Villegas eer aan dichter en toneelschrijver García Lorca.
De reis komt tot een einde als de muziek opnieuw dat hogere astrale niveau opzoekt, maar nu door middel van moderne en kunstmatige kunst. Voor dit climactische moment gaan we in première met het stuk Nocturne van de nog jongere Nederlandse componist Arjan Linker: een werk dat gebruik maakt van elektronische muziek waarin de vier saxofoons zich onderdompelen, wat leidt tot een muzikale explosie die ons meeneemt naar de wereld van de techno. Deze muziek brengt mensen samen als een gemeenschap en brengt de mens in een spirituele staat, zodat we kunnen zeggen dat onze reis ten einde is, omdat de mensheid een nieuwe religie heeft gevonden in muziek en kunst.
Diego Dávila, sopraansaxofoon
Fátima Alcázar, altsaxofoon
Inés González, tenorsaxofoon
Ricard Martínez, baritonsaxofoon
PROGRAMMA:
David Maslanka (1943-2017) - Recitation Book (2006)
I. Broken Heart: Meditation on the chorale melody Der du bist drei in einigkeit (You who are three in one)
II. Prelude/Chorale: Meditation on the chorale melody Jesu meine Freude (Jesus my joy)
III. Ecco, morirò dunque (Look! My Death is Near!) – Carlo Gesualdo (1596)
IV. Meditation on the Gregorian Chant O Salutaris Hostia (O Salvation’s Victim)
V. Fanfare/Variations on the chorale melody Durch Adams Fall (Through Adam’s fall)
Alexander Glazunov - Quatuor pour Saxophone op.109 (1932) Il. Canzona varié
Fanny Mendelssohn - (Arrangementen: Osimun quartet) 4 Lieder ohne Worte für Klavier op. 8: (1829-1845)
Il. Andante con espressione
III. Larguetto
Joan Perez Villegas - Sólo el misterio (2021)
Arjan Linker - Nocturne (2024)*